Jak prawidłowo prowadzić KPiR
Księga przychodów i rozchodów to forma ewidencji księgowej uproszczonej. Służy do obrazowania operacji gospodarczych. Prawidłowo prowadzona księga przychodów i rozchodów to księga prowadzona rzetelnie i bez błędów, czyli prowadzona zgodnie z przepisami rozporządzenia i objaśnieniami do wzoru księgi. Prawidłowo prowadzona księga to taka, której zapisy, zgromadzone dane, odzwierciedlają stan rzeczywisty.
Księga przychodów i rozchodów uznana jest za prowadzoną prawidłowo, jeżeli:
- pojawiające się w niej błędne zapisy powstały wskutek oczywistej i wytłumaczalnej omyłki
- podatnik skorygował i uzupełnił błędne zapisy przed rozpoczęciem kontroli
- braki zapisów spowodowały zdarzenia losowe, wyższej konieczności
- niewpisane lub błędnie wpisane kwoty przychodu nie przekroczyły 0,5% przychodu za dany rok podatkowy lub przychodu w roku podatkowym
- błędy podwyższyły kwotę podstawy opodatkowania, jednak z wyjątkiem błędów, które nie wykazały lub wpłynęły na zaniżenie kosztów zakupu materiałów, towarów, kosztów robocizny.